środa, 2 marca 2016

Królowa Pienin - Trzy Korony

Wybieramy się na Trzy Korony. Jeden z najpopularniejszych szczytów w Pieninach wznoszący się na wysokość 982 m n.p.m. Swą popularność zawdzięcza, ciekawej, stosunkowo prostej trasie i urozmaiconym krajobrazom.
Pieniny

Podobno w XVIII wieku ze szczytu tej góry startował na specjalnie skonstruowanej przez siebie maszynie latającej niejaki brat Cyprian- zakonnik z Czerwonego Klasztoru. Tak głoszą legendy, my natomiast głosimy i sławimy piękno wędrówki na tę górę.
Szlaków jest kilka, można rozpocząć w Szczawnicy, Krościenku, Sromowcach Niżnych i Wyżnych. My wybieramy szlak z Krościenka przez przełęcz Szopka.

Kiedy planowaliśmy wyjście na tę górę z naszym maluchem, przewertowaliśmy sporo stron w poszukiwaniu informacji, jak z tą górą dają sobie radę dzieciaki. Niestety nie znaleźliśmy za wiele informacji na ten temat. Niektórzy twierdzili, że żaden problem, a inni zupełnie odwrotnie. Postanowiliśmy to sprawdzić.

Trudność trasy

Wyjście na szczyt zajmuje około 2 godzin dla dorosłych piechurów. Mimo, że góra niewielka, podejście do najłagodniejszych nie należy. Po drodze sporo skałek, lasy, szlak ciekawy.

Czy jest odpowiedni dla dzieci? Odpowiem asekuracyjnie – to zależy. Dla kilkulatka, który raczej po górach nie chodzi, na pewno będzie to góra stanowczo za trudna. Nie nadaje się na pierwszy raz, czy nawet drugi i trzeci.
Dla sprawdzenia kondycji i zainteresowania, polecam na początek wąwóz Homole, czy górę Wdżar. Jeśli jednak wiemy, że nasze dziecko lubi sporo chodzić, jest wprawione i dreptanie szlakiem jest dla niego ciekawym wyzwaniem, to polecam, bo jak już zdobędzie szczyt, to będzie zachwycone.
Powinniśmy dodatkowo wziąć pod uwagę, że czas przejścia trasy może nam się wydłużyć. Tak jak wspominałam, szlak najłatwiejszy nie jest i powinniśmy wkalkulować sporo postojów. Szczególnie jeśli idziemy w sezonie, będziemy musieli odstać swoje w oczekiwaniu na wejście na taras widokowy. Nie zapomnijmy o pieczątce upamiętniającej zdobycie szczytu. (Książeczka PTTK jest też świetnym sposobem motywującym dziecko do pieszych wędrówek. Ileż to szczęścia, gdy strony zapełniają się pieczątkami i zdobywane są kolejne punkty do kolekcji.)

Krajobraz z tarasu jest przepiękny i będzie nim zachwycone zarówno dziecko jak i dorosły. Wchodzimy na niego po specjalnie skonstruowanych metalowych schodach. Wstęp płatny kilka złotych.

Na Trzech Koronach byliśmy wiele razy, ale pierwszy raz widziałam w tym miejscu coś takiego. Pieniny pływające w morzu chmur.

widok z Trzech Koron Pieniny

Widoki stąd zapierają dech w piersiach o każdej porze roku, a przyznam się szczerze, że zimą nas tu jeszcze nie było. Zatem plan na kiedyś.

Idąc ze starszym dzieckiem, polecamy schodząc z Trzech Koron, podejść szlakiem na Sokolicę. Nawet jeśli dziecko w trakcie stwierdzi, że na żadną górę już nie idzie ;) To ta część trasy, po której schodzimy jest naprawdę przepiękna, z widokiem na przełom Dunajca, a przy tym bardzo ciekawa, bo schodzimy po skałach, uskokach trzymając się poręczy, a takie urozmaicenie terenu dzieciom bardzo się podoba. Dzięki temu naprawdę szybko docieramy na dół.

Przepaść w drodze na Sokolicę z Trzech Koron (zabezpieczona barierkami)

Jeśli chcecie zaplanować trasę swej wycieczki z innego miejsca, to polecam skorzystać z kalkulatora szlaków dostępnego na tej stronie. Bardzo pomocne narzędzie pokazujące możliwe szlaki i czasy przejścia.